تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,354,976 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,605,919 |
طراحی الگوی یاددهی- یادگیری تربیت اخلاقی دانشآموزان مدارس دوره دوم استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان تهران مبتنی بر الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 32، شماره 62، فروردین 1403، صفحه 169-196 اصل مقاله (1009.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهام قائدرحمتی1؛ حجت طاهری گودرزی* 2؛ محمد جعفر مهدیان3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | ||
2استادیار،گروه مدیریت دولتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | ||
3استادیار،گروه مدیریت آموزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 24 دی 1401، تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 24 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی یاددهی- یادگیری تربیت اخلاقی دانشآموزان مبتنی بر الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی - توسعهای و از نظر ماهیت توصیفی - پیمایشی بود. اجرای پژوهش به صورت ترکیبی (کیفی-کمی) و در دو مرحله انجام شد. جمع آوری دادهها در مرحله اول (کیفی) مبتنی بر مصاحبه با 16 نفر از خبرگان علمی و اجرایی و تجزیه و تحلیل دادهها مبتنی بر روش تحلیل تم (مضمون)انجام شد. روایی و پایایی بخش کیفی مبتنی بر چهار عنصر قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال، تلفیق و ترکیب و قابلیت اتکاء مورد تایید واقع شد. در مرحله دوم (کمی) 330 نفر از معلمان مدارس دوره دوم استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان تهران به پرسشنامه حاصل از مرحله اول پاسخ دادند و تجزیه و تحلیل دادهها نیز مبتنی بر روشهای آماری و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش، الگوی یاددهی- یادگیری تربیت اخلاقی دانشآموزان مبتنی بر الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت دارای چهار بُعد فکری، علمی، زندگی و معنویت است که به ترتیب بُعد فکری شامل 6 مؤلفه و 22 شاخص، بُعد علمی شامل 4 مؤلفه و 16 شاخص، بُعد زندگی شامل 6 مؤلفه و 23 شاخص و بُعد معنویت شامل 5 مؤلفه و 21 شاخص است. نتایج پژوهش نشان داد که الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت می تواند به عنوان الگویی مناسب در خدمت فرایند یاددهی- یادگیری تربیت اخلاقی دانشآموزان قرارگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی یاددهی- یادگیری؛ تربیت اخلاقی؛ الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت | ||
مراجع | ||
ادیب، یوسف؛ راد سلیمانی، لیلا و محمد عظیمی. ( 1394 ). تاثیر هوشمندسازی مدارس در تعامل با نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی، فصلنامه رهیافتی نو در .42-21 : (1) مدیریت آموزشی، 6 الویری، محسن. ( 1391 ). چیستی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نقش حوزه ه ای علمیه در تدوین آن، مطالعات الگوی اسلامی ایرانی .90-69 : (1) پیشرفت، 1 ایزدپناه، هدایتالله و بهرام اخوان کاظمی. ( 1399 ). نقش اعتدال گرایی در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده حقوق و علوم سیاسی. برفی، جواد؛ اکبری بورنگ، محمد و محسن آیتی. ( 1398 ). دیدگاه معلمان، والدین و دانشآموزان ابتدایی از نقش مدرسه در تربیت اخلاقی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بیرجند، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. بستانمنش نیک، نگین؛ معتمدی، وحید و فرهاد بلاش. ( 1397 ). امکانسنجی کاربست یادگیری خرد بر فرایند یاددهی- یادگیری از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. چوپانی، وجیهه. ( 1400 ). مبانی و مؤلفههای تربیت اخلاقی کودک از منظر امام علی (ع) ، همایش علمی مطالعات حقوقی، علوم قضایی و پژوهشهای اجتماعی، تهران: موسسه قانون یار. حاجی بابائیان، سیدمحسن و حمید ملکی. ( 1396 ). روشهای تربیت اخلاقی در مدارس جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران جنوب. : (1) حسینی، سیدمهدی. ( 1398 ). بررسی اصول تربیت اخلاقی در علم اخلاق اسلامی، مجله معرفت، 28 .21-11 195 نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) سواری، عزیز؛ صفایی مقدم، مسعود؛ هاشمی، سیدجلال و قیس مغشغش السعدی. ( 1396 ). بررسی نظام اخلاقی دین صابئین مندائی و دلالتهای آن برای تعلیم و تربیت اخلاقی، رساله دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. شاهولی، کامران؛ مرعشی، سیدمنصور و سیدجلال هاشمی. ( 1397 ). رویکرد یاددهی- یادگیری در پارادایم .58-40 : (36) پیچیدگی، پژوهشهای تربیتی، 5 شفیعینیا، محمدشفیع و محمدرضا فارسی. ( 1399 ). نقش امنیت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (با تأکید .290-265 : (35) بر عرصه معنویت)، نشریه امینت ملی، 10 صفرپور فیضی، ملوک؛ نراقیزاده، افسانه و پروین صمدی. ( 1397 ). بررسی مؤلفههای تربیت اخلاقی در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه الزهرا(س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. عظیمیپارسا، ابوالفضل؛ عالمزاده نوری، محمد و غلامحسین جوادپور. ( 1398 ). نقش تربیت اخلاقی در پرورش تعقل، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه معارف اسلامی. غلامپور، میثم؛ پورشافعی، هادی؛ فراستخواه، مقصود و محسن آیتی. ( 1400 ). تبیین عناصر برنامۀ درسی تربیت .201-179 : (1) اخلاقی با توجه به سیره رضوی، فصلنامه علمی فرهنگ رضوی، 9 کرمی، مهناز؛ شرفی، محمود و سیروس محمودی. ( 1398 ). تحلیل محتوای کتابهای درسی پیامهای آسمان، تفکر و سبک زندگی و مطالعات اجتماعی دوره متوسطه اول بر مبنای توجه به عناصر کلیدی و اصول پایه ای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور، مرکز فسا. .( گندمکار، دنیا؛ قلتاش، عباس؛ هاشمی، سیداحمد و علی اصغر ماشینچی. ( 1398 طراحی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دوره متوسطه دوم مبتنی بر نظریه برخاسته از دادهها، نشریه پژوهش در برنامهریزی درسی، .82-64 : (61) 16 مرادی مخلص، حسین؛ حیدری، جمشید و نسیبه پوطی. ( 1397 ). رشد تربیت اخلاقی با تلفیق مؤلفه های .15-8 : (3) تفکر انتقادی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 13 مرادی مخلص، حسین و جمشید حیدری. ( 1398 ). سازندهگرایی دیالکتیک بستر تحقق تربیت اخلاقی، .52-45 : (4) اخلاق در علوم و فناوری، 4 وجدانی، فاطمه؛ ایمانی نائینی، محسن و علیرضا صادق زاده قمصری. ( 1393 ). بررسی انتقادی سه دیدگاه رایج تربیت اخلاقی براساس دیدگاه علامه طباطبایی (ره)، دو فصلنامه پژوهشى مطالعات معارف اسلامى و علوم .65-43 : (2) تربیتى، 2 Cheng, J., Wang, W., & Wang, X. (2021). The moral education: Literature review of its development from past to present, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 615, 2256-2264. 196 طراحی الگوی یاددهی- یادگیری تربیت اخلاقی دانشآموزان... سال سی و دوم | شماره شصت و دوم | بهار 1403 Hao, T. J., Mustakim, S. S., Minghat, A. D., Suhid, A., Abd, U. K., & Yet, T. S. (2020). An Evaluation of Moral Education’s Capabilities in Enriching Student’s Moral Behaviour, International Journal of Advanced Science and Technology, 29 (7), 357-365. Harmawati, Y., Sapriya, I., Abdulkarim, A., & Bestari, P. (2022). Systematic literature review of moral education in schools, Journal of Positive School Psychology, 6(8), 8716-8728. Liu, J. (2022). Exploration and practice of moral education courses in universities in big data era, Hindawi Advances in Multimedia, 11, 1-9. Midgette, A. J., Ilten-Gee, R., Powers, D. W., Murata, A., & Nucci, L. (2018). Using lesson study in teacher professional development for domain-based moral education, Journal of Moral Education, 47 (4), 1-23. Narinasamy, I., & Logeswaran, A. K. (2015). Teacher as moral model-are we caring enough? , World Journal of Education, 5(6), 1-14. Thambu, N., Prayitno, H. J., & Zakaria, G. A. N. (2021). Incorporating Active Learning into Moral Education to Develop Multiple Intelligences: A Qualitative Approach, Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 3 (1), 17-29. Zhang, Q., Saharuddin, N. B., & Abdul-Aziz, N. A. B. (2022). The analysis of teachers’ perceptions of moral education curriculum, Frontiers in Psychology, 13, 1-15. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |