تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,178 |
تعداد مقالات | 8,478 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,619,475 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,728,886 |
مدل سازی مساله مکان یابی- مسیریابی لجستیک امدادی با در نظر گرفتن انواع افراد تحت شرایط عدم قطعیت | ||
مدیریت زنجیره تأمین | ||
دوره 26، شماره 82، اردیبهشت 1403، صفحه 55-66 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهروز بایگان1؛ احمد مهرابیان* 2؛ مهدی یوسفی نژاد عطاری3؛ محمد جعفر دوستی دیلمی4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مهندسی صنایع، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران. | ||
2استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران | ||
3استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران. | ||
4استادیار گروه ریاضی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 30 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 17 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
مدیرت بحران در هنگام وقوع بلایا جهت کاهش حداکثری خسارات و تلفات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از بعد مدیریت بحران، لجستیک امداد جایگاه خاصی دارد، زیرا یکی از نیازهای مهم در مدیریت بحران قابلیت نقل و انتقال سریع نیروهای امدادی و اقلام مورد نیاز به منطقه بحران زده و نیز خروج آسیبدیدگان و افراد در هنگام و بعد از وقوع بحران است. در این پژوهش به مکانیابی، مسیریابی و توزیع کالاهای امدادی در شرایط وقوع زلزله پرداخته میشود. بیشینه کردن احتمال عبور موفق از مسیرها، کمینه کردن هزینههای امدادی و کمینهسازی مازاد و کمبود پرسنل امدادی انتقالی به مناطق آسیب دیده از جمله اهداف این پژوهش میباشد. مدل ریاضی پیشنهادی با رویکرد محدودیت اپسیلون توسعه یافته و با استفاده از نرم افزار گمز برای مطالعه موردی منطقه 11 تهران حل گردیده است. در نظر گرفتن انواع مجروحین شامل مجروحان سرپایی و مجروحان شدید، همچنین بیخانمانها و پرسنل امداد بصورت همزمان و مدلسازی ریاضی سه هدفه، چندکالایی، چند وسیلهای با ملاحظات عدم قطعیت بصورت سناریویی از جمله نوآوریهای این پژوهش بشمار میرود. | ||
کلیدواژهها | ||
لجستیک امداد؛ محدودیت اپسیلون توسعه یافته؛ مسیریابی؛ مکانیابی | ||
مراجع | ||
[1] G. de Castro Pena, A. C. Santos, and C. Prins, "Solving the integrated multi-period scheduling routing problem for cleaning debris in the aftermath of disasters," European Journal of Operational Research, vol. 306, no. 1, pp. 156-172, 2023/04/01/ https://doi.org/10.1016/j.ejor.2022.07.005 [2] M. Tavana, A.-R. Abtahi, D. D. Caprio, R. Hashemi, and R. Y. Zenouz, "An integrated location-inventory-routing humanitarian supply chain network with pre- and post-disaster management considerations," Socio-Economic Planning Sciences, vol. 64, pp. 21-37, 2018 https://doi.org/10.1016/j.seps.2017.12.004 [3] A. M. Afshar, "A mathematical framework for optimizing disaster relief logistics," Thesis for Degree Doctor of Philosophy, Department of Civil and Environmental Engineering, University of Maryland, 2011. [4] C. Cao, Y. Liu, O. Tang, and X. Gao, "A fuzzy bi-level optimization model for multi-period post-disaster relief distribution in sustainable humanitarian supply chains," International Journal of Production Economics, vol. 235, p. 108081. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2021.108081 [5] I. Shokr, F. Jolai, and A. Bozorgi-Amiri, "A novel humanitarian and private sector relief chain network design model for disaster response," International Journal of Disaster Risk Reduction, vol. 65, p. 102522, 2021/11/01/ 2021. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2021.102522. [6] S. Mohammadi, S. Avakh Darestani, B. Vahdani, and A. Alinezhad, "A robust neutrosophic fuzzy-based approach to integrate reliable facility location and routing decisions for disaster relief under fairness and aftershocks concerns," Computers & Industrial Engineering, vol. 148, p. 106734, 2020/10/01/ 2020. https://doi.org/10.1016/j.cie.2020.106734. [7] B. Rabta, C. Wankmüller, and G. Reiner, "A drone fleet model for last-mile distribution in disaster relief operations," International Journal of Disaster Risk Reduction, vol. 28, pp. 107-112, 2018/06/01/ 2018. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2018.02.020.
[9] P. Ghasemi, F. Goodarzian, and A. Abraham, "A new humanitarian relief logistic network for multi-objective optimization under stochastic programming," Applied Intelligence, vol. 52, no. 12, pp. 13729-13762, 2022/09/01 2022. https:// doi: 10.1007/s10489-0 [10] C. Toregas, R. Swain, C. ReVelle, and L. Bergman, "The Location of Emergency Service Facilities," Operation Research, vol. 19, no. 6, pp. 1363-1373, 1971. https://doi.org/10.1287/opre.19.6.1363. [11] W. Yi and L. Özdamar, "A dynamic logistics coordination model for evacuation and support in disaster response activities," European Journal of Operational Research, vol. 179, no. 3, pp. 1177-1193, 2007, doi: 10.1016/j.ejor.2005.03.077. [12] A. Afshar and A. Haghani, "Modeling integrated supply chain logistics in real-time large-scale disaster relief operations," Socio-Economic Planning Sciences vol. 46, no. 4, pp. 327-338, 2012, doi: 10.1016/j.seps.2011.12.003. [13] A. BozorgiAmiri, M. S. Jabalameli, M. Alinaghian, and M. Heydari, "A modified particle swarm optimization for disaster relief logistics under uncertain environment," The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, vol. 60, no. 1-4, pp. 357-371, 2012, doi: 10.1007/s00170-011-3596-8. [14] J. A. Paul and G. Hariharan, "Location-allocation planning of stockpiles for effective disaster mitigation," Annals of Operations Research, vol. 196, no. 1, pp. 469-490, 2012, doi: 10.1007/s10479-011-1052-7. [15] R. Abounacer, M. Rekik, and J. Renaud, "An exact solution approach for multi-objective location–transportation problem for disaster response," Computers & Operations Research, vol. 41, pp. 83-93, 2014, doi: 10.1016/j.cor.2013.08.001. [16] H. Wang, L. Du, and S. Ma, "Multi-objective open location-routing model with split delivery for optimized relief distribution in post-earthquake," Transportation Research Part E, vol. 69, pp. 160-179, 2014, doi: 10.1016/j.tre.2014.06.006. [17] M. Ahmadi, A. Seifi, and B. Tootooni, "A humanitarian logistics model for disaster relief operation considering network failure and standard relief time: A case study on San Francisco district," Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, vol. 75, pp. 145-163, 2015, doi: 10.1016/j.tre.2015.01.008. [18] B. Vahdani, D. Veysmoradi, F. Noori, and F. Mansour, "Two-stage multi-objective location-routing-inventory model for humanitarian logistics network design under uncertainty," International Journal of Disaster Risk Reduction, vol. 27, pp. 290-306, 2018. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2017.10.015. [19] D. Veysmoradi, B. Vahdani, M. F. Sartangi, and S. M. Mousavi, "Multi-objective open location-routing model for relief distribution networks with split delivery and multi-mode transportation under uncertainty," Scientia Iranica E: Industrial engineering, vol. 25, no. 6, pp. 3635-3653, 2018. [20] P. Ghasemi, K. Khalili-Damghani, A. Hafezalkotob, and S. Raissi, "Uncertain multi-objective multi-commodity multi-period multi-vehicle location-allocation model for earthquake evacuation planning," Applied Mathematics and Computation, vol. 350, pp. 105-132, 2019. https://doi.org/10.1016/j.amc.2018.12.061 [21] F. Faghih-Mohammadi, M. Nasiri, D. Konur." Cross-dock facility for disaster relief operations", Annals of Operations Research, vol. 322, pp. 497-538, 2023 . https://doi.org/10.1007/s10479-022-04939-2 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 |