
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,320 |
تعداد مقالات | 9,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,270,843 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,677,482 |
سیاست خارجی دولت بایدن در قبال چین با تمرکز بر مسئله تایوان | ||
مطالعات راهبردی آمریکا | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، اسفند 1402، صفحه 11-36 اصل مقاله (716.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.27834743/ASS.2308.1170.1 | ||
نویسندگان | ||
احمد زارعان1؛ رضا دعاگوی روزبهانی* 2 | ||
1استادیار گروه مطالعات منطقهای، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
2دانشجوی ارشد مطالعات منطقهای-گرایش آمریکای شمالی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 02 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
مسئله تایوان به عنوان یکی از موارد اختلافی ایالات متحده و چین، در دهههای گذشته فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده است. به رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن مبنی بر احترام به حاکمیت چین واحد، طی سالهای اخیر بهویژه در دوره دولت بایدن، ایالات متحده اقداماتی مغایر نظیر حضور نظامی در منطقه، فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده است. این اقدامات که به تحریک تایوان جهت استقلالطلبی منجر شد، واکنش چین را برانگیخت. این مقاله با اتکا به منابعی که به روش مطالعه اسنادی و کتابخانهای جمعآوری شده و مبتنی بر رویکرد توصیفی ـ تحلیلی در بررسی و تحلیل یافتهها، سیاست خارجی دولت بایدن در قبال چین (مسئله تایوان) را به عنوان هدف پژوهشی خود برگزیده است. در این مقاله از رویکرد مهار جان مرشایمر در نظریه رئالیسم تهاجمی در چارچوب پارادایم رئالیسم بهره گرفته شده است. بررسی سیاست خارجی ایالات متحده در ادوار مختلف، این نکته را نمایان میسازد که سیاست خارجی این کشور در قبال چین کمونیستی، تابعی از شرایط نظام بینالملل و وضعیت چین در این نظم بوده است. یافتههای مقاله نشان میدهد در دوران گذار، ایالات متحده بر مهار رقبای خود بهویژه چین متمرکز شده است تا روند افول خود و پیشتازی رقبا را مدیریت کند. بر این اساس، ایالات متحده در دوره بایدن تلاش میکند از طریق افزایش همکاریهای نظامی با تایوان در قالب سیاست موازنهسازی و کنترل مستقیم منطقه و همچنین با استفاده از احاله مسئولیت به کشورهای منطقه روند قدرتافزایی و بلندپروازیهای چین را مهار کند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایالات متحده آمریکا؛ چین؛ تایوان؛ سیاست خارجی؛ رئالیسم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The foreign policy of the Biden administration towards China with a focus on the Taiwan issue | ||
نویسندگان [English] | ||
ahmad zarean1؛ Reza Doagooy roozbahani2 | ||
1Assistant Professor of Imam Hussein University (AS) | ||
2Student of Imam Hossein University (AS) | ||
چکیده [English] | ||
The issue of Taiwan, as one of the disputes between the United States and China, has gone through many ups and downs in the past decades. Despite Washington's official commitment to Beijing to respect the sovereignty of one China, during the Biden administration, the United States has taken contradictory actions such as military presence in the region, selling military weapons, and establishing diplomatic relations with Taiwan. These actions, which led to the provocation of Taiwan for independence, provoked China's reaction. This article has chosen the foreign policy of the Biden government towards China as its research goal by relying on the sources collected in the library method and using the descriptive-analytical method in examining and analyzing the findings. In this article, the theory of aggressive realism and John Mearsheimer's concept of restraint are used. Examining the foreign policy of the United States in different eras shows that the foreign policy of this country towards communist China has been a function of the conditions of the international system and the status of China in this order. The findings of the article show that during the transition period, the United States has focused on restraining its competitors, especially China, to manage its own decline and competitors' lead. Accordingly, during the Biden era, the United States is trying to curb China's increasing power and ambitions by increasing military cooperation with Taiwan in the form of a balancing policy and direct control of the region, as well as by transferring responsibility to regional countries. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
United States of America, China, Taiwan, foreign policy, realism | ||
مراجع | ||
منابع
بیداله خانی، آرش. (1399). ساخت بندی و افتراق حوزۀ پولیتیک از پالیسی؛ تایوان و سازوکارهای کنترل و مدیریت بحران پاندمیک بیماری کووید 19. پژوهش های راهبردی سیاست، 9 (33)، 38-9.
حیدری، جهان. (1389). استراتژی آمریکا در قبال تایوان و واکنش چین، فصلنامه سیاست خارجی، 24(2)، 429-454.
درج ، حمید و بصیری، محمدعلی. (1400). تأثیر رقابت منطقه ای آمریکا و چین بر معادلات و نظم منطقه ای در شرق آسیا. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 53 (1)، 243-164.
زکریا، فرید. (1399). جهان پسا آمریکایی. ترجمه احمد عزیزی، تهران، انتشارات هرمس
سازمند، بهاره و ارغوانی پیراسلامی، فریبرز. (1396). سیاست خارجی جهانی و منطقه ای چین در قرن بیست و یکم. انتشارات دانشگاه تهران
سلیمان پور، هادی. (1393). آمریکا و چین و چشم انداز نظام بین الملل. پژوهشنامه علوم سیاسی، 9 (3)، 145-111.
شیرخانی، محمد علی و محروق، فاطمه. (1399). خیزش چین در عصر گذار. تهران: انتشارات دانشگاه تهران
شیرزادی، رضا. (1390). دولت و توسعه در تایوان. علوم سیاسی، 7(17)، 5-33.
علیپور، حسین. (1392). جدال اژدها و عقاب، رقابت چین و آمریکا بر سر هژمونی. تهران: انتشارات نسل نو اندیش
فنبی، جاناتان. (1399). آیا چین بر قرن 21ام سیطره خواهد یافت؟. ترجمه شهریار خواجیان، تهران: انتشارات ققنوس
لیپرت، باربارا و پرتز، ولکر. (1400). رقابت استراتژیک میان ایالات متحده و چین. مترجم طیبه محمدیکیا، تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران
مرشایمر، جان.(1388). تراژدی سیاست قدرتهای بزرگ. ترجمه غلامعلی چگنیزاده، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات.
Christensen, Tomas J. (2002). The contemporary security dilemma: Deterring a Taiwan conflict. Washington Quarterly, 25(4), 5-21.
Fravel, M. T., Roy, J. S., Swaine, M. D., Thornton, S. A., & Vogel, E. (2019). China is not an enemy. Washington Post, 3.
Gilley, B. (2010). Not So Dire Straits: How the Finlandization of Taiwan Benefits US Security. Foreign Aff., 89, 44.
Jie, D. (2022). US evolving strategic thinking about Taiwan. China International Strategy Review, 1-16.
John, M. (2006). China's Unpeaceful Rise. Current History, 105(690), 160-162.
Johnson, J. (2018). The US-China military and defense relationship during the Obama presidency. Palgrave Macmillan.
Kastner, Scott L. (2015). Is the Taiwan strait still a flash point? Rethinking the prospects for armed conflict between China and Taiwan. International Security, 40(3), 54-92.
Kim, D. (2022). The Biden Doctrine and China's response. International Area Studies Review, 22338659221135838.
Kuehn, D. (2021). Managing the Status Quo: Continuity and Change in the United States' Taiwan Policy.
Lam, W. Willy. (2006). Chinese Politics in the Hu Jintoa Era: New Leaders, New Challenges, London and New York: M.E. Sharpe.
Lanteigne, M. (2009). Chinese foreign policy: An Introduction, London and New York: Routledge.
Ling, L.H.M and et al. (2010). Subaltern Straits: Exit, Voice and Loyalty in the United
States- China- Taiwan Relation. International Relations of Asia-Pacific, Vol.10, pp:3359
Nagao, S. (2023). Is the U.S. Preparing for the Defense of Taiwan? , Institute for Security & Development Policy, URL: https://www.isdp.eu/is-the-u-s-preparing-for-the-defense-of-taiwan/
Nathan, A. J. (2021). Biden’s China Policy: Old Wine in New Bottles?. China Report, 57(4), 387-397.
Office of the Secretary of Defense, U. D. O. D. (2020). Military and Security Developments Involving the People’s Republic of China, 2020. In Annual Report to Congress. Washington DC: US Department of Defense.
Peterson, A. (2004). Dangerous Games across the Taiwan Strait", The Washington Qyarterly, 27:2, Spring, pp.23-41
Qurong, S. and Sen Gupta, B. eds. (1999). China Look at the World, Delhi: Konark Publishers.
Savitz, S. (2023). Defend Taiwan with Naval Mines, United States Naval Institute, https://www.usni.org/magazines/proceedings/2023/february/defend-taiwan-naval-mines
Shambaugh, D. (2018). The New American bipartisan consensus on China policy. China-US Focus, 21.
Sutter, R. (2019). Congress and Trump Administration China policy: Overlapping priorities, uneasy adjustments and hardening toward Beijing. Journal of Contemporary China, 28(118), 519-537.
Toft, Peter. (2005). John J. Mearsheimer: an offensive realist between geopolitics and power. Journal of International Relations and Development, 8, 381-408.
Wei, Z., & Zhang, Y. (2021). The Biden Administration’s Indo-Pacific Strategy and China-US Strategic Competition. China Quarterly of International Strategic Studies, 7(02), 157-178.
Ye, X. (2022). Alliance Coordination: Explaining the Logic of Biden's Taiwan Policy. Pacific Focus, 37(3), 473-505.
Zeng, Q. (2022). A Comparison Analysis of the Realism Theory Development among United States, Japan and China. Journal of Political Science Research, 3(1), 30-38.
Мырзабеков М.С.1, & Ло Хуйчжэнь2. (2022). ТАЙВАНЬСКИЙ ВОПРОС В КИТАЙСКО-АМЕРИКАНСКИХ ОТНОШЕНИЯХ. Известия. Серия: Международные отношения и Регионоведение, 48(2). https:// doi.org/ 10.48371 /ISMO. 2022.48.2.008
Тяньян, Ф., & Маркушина, Н. Ю. (2023). МЕЗО-И МИКРОИССЛЕДОВАНИЕ КИТАЙСКО-АМЕРИКАНСКИХ ОТНОШЕНИЙ. Закон и власть, (1), 8-11. - DJUYANDI, Y., SUDIRMAN, A., & SUMADINATA, R. W. S.( 2022). TAIWAN CRISIS: A STRATEGIC ANALYSIS AMID THE US-CHINA TENSION. Seybold Report 17(8):595-610 DOI:10.5281/zenodo.6983972
Лукин Александр Владимирович. (2023). АМЕРИКАНО-КИТАЙСКОЕ СОПЕРНИЧЕСТВО В АТР: ДЕКЛАРАЦИИИ РЕАЛЬНОСТЬ. Россия в глобальной политике, 21 (119), 118-137.
Шумилов М.М., & Шумилов Ю.М. (2023). АКТИВИЗАЦИЯ ИДЕОЛОГИЧЕСКОГО ФАКТОРА В МЕЖДУНАРОДНЫХ ОТНОШЕНИЯХ И ЕГО ВЛИЯНИЕ НА СОПЕРНИЧЕСТВО КНР И США В ЮГО-ВОСТОЧНОЙ АЗИИ. Большая Евразия: развитие, безопасность, сотрудничество, (6-1), 380-384.
منابع دیجیتالی
[1] National Security Strategy // The White House. October 2022. URL: https://www. whitehouse.gov/wp-content/uploads/2022/10/Biden-Harris-Administrations-National-SecurityStrategy-10.2022.pdf. P. 2. (дата обращения: 09.11.2022).
Carpenter, T., 2021. Congress Pushes Stronger U.S. Support for Taiwan, Cato Institute. United States of America. Retrieved from https://policycommons.net/artifacts/1945084/congress-pushes-stronger-us/2696854/ on 16 Apr 2023. CID: 20.500.12592/t50m20.
XIAO GENG and ANDREW SHENG,( 2021), A New Tone in US-China Relations?https://www.project-syndicate.org/commentary/biden-xi-new-tone-in-us-china-relations-by-andrew-sheng-and-xiao-geng-2021-01?utm_term=&utm_campaign=&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=1220154768&hsa_cam=12374283753&hsa_grp=117511853986&hsa_ad=499567080219&hsa_src=g&hsa_tgt=dsa-19959388920&hsa_kw=&hsa_mt=&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=Cj0KCQiA2NaNBhDvARIsAEw55hhaa_cf7HM6yrFgznNgcatmIYXU0Nb4MBtCUGuP4gmAX3mBKsWvjOkaAmUvEALw_wcB.
[1]. استادیار پژوهشکده مطالعات بینالملل، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.
[2]. دانشجوی رشته مطالعات منطقهای گرایش آمریکای شمالی، پژوهشکده شهید صدر(ره)، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران. reza.drozbahani@gmail.com
[3]. State
[4]. David Kueh
[5]. Dongchan Kim
[6]. Dalei Jie
[7]. Hans Joachim Morgenthau
[8]. Kenneth Neal Waltz
[9]. John Joseph Mearsheimer
[10]. Offensive realism
[11]. Chiang Kai‐shek
[12]. Formosa
[13]. Rebellious province
[14]. ZHOU ENLAI
[15]. MAO ZEDONG
[16]. DENG XIAOPING
[17]. One China policy
[18]. One China principle
[19]. Ping-pong diplomacy
[20]. Open Door Policy
[21]. Porcupine Defense strategy
[22]. Finlandization
[23]. Strategic Ambiguity
[24]. Taiwan Invasion Prevention Act | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 424 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 443 |