تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,424,484 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,661,070 |
تحلیل محتوای کیفی حکمتهای امیرالمومنین علی(علیهالسلام) در نهجالبلاغه از منظر مدیریت دانایی | ||
مدیریت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 29، شماره 3، آبان 1400، صفحه 127-159 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
صبا صارمی نیا* | ||
استادیار و عضو هیات علمی، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 25 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 26 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 31 مرداد 1400 | ||
چکیده | ||
با بررسی کتب دینی به جرأت میتوان اذعان نمود که دین اسلام برای تفکر، دانش، معرفت و آگاهی ارزش بسیار زیادی قائل است. این در حالی است که در عصرحاضر، دانش بهعنوان سرمایهای کلیدی در توسعه و رقابتپذیری مطرح شده است و مدیریت دانش بهعنوان راهکاری نوین و ضروری جهت افزایش بهرهوری معرفی شده است. اما این مفهوم بهظاهر جدید مدیریتی، 1400 سال پیش در قرآن و سایر کتب دینی مطرحشده و توسط نبیاکرم و ائمه اطهار به صراحت مورد اشاره قرار گرفته است. با اندک جستجو در ادبیات پژوهش حوزهی «مدیریت دانش» روشن می شود؛ این مفهوم برخاسته از «تجارب و مطالعات کسب وکار» بوده و مملو از مفاهیم، مدلها، راهکارها، روشهای متنوع با هدف پیادهسازی اثربخش مدیریت دانش میباشد. اما با وجود کثرت اشارات تصریحی و تلویحی به دانش و حکمت در متون دینی مسلمانان، تاکنون این متون از منظر شناسایی سازههای مرتبط با مدیریت دانش مورد تحلیل قرار نگرفته است. لذا در این پژوهش با هدف «شناسایی مؤلفههای مدیریت دانش» و توسعه «چارچوب مدیریت دانش منتج از متون اسلامی» از تحلیل حکمتهای گهربار مولای متقیان در نهجالبلاغه با روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. مؤلفههای اصلی شناساییشده منتج از این فرآیند به شش دستهی کلی طبقهبندی شدهاند: «شرایط علّی»، «پدیده مدیریت دانش از دیدگاه اسلام»، «شرایط زمینهای تسهیلکننده مدیریت دانش اسلامی»، «عوامل مداخلهگر فرآیند مدیریت دانش اسلامی»، «راهبردها و به روشهای توصیهشده جهت مدیریت دانش اسلامی» و «پیامدهای فردی و اجتماعی منتج از پیادهسازی مدیریت دانش اسلامی». در مرحلهی بعد، با استفاده از محاسبهی ضریب همبستگی مؤلفهها و زیرمؤلفهها «چارچوب مفهومی مدیریت دانش اسلامی» توسعه یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش اسلامی؛ نهجالبلاغه؛ تحلیل محتوای کیفی؛ امام علی (علیهالسلام)؛ مدیریت دانش | ||
مراجع | ||
نهجالبلاغه (فرمایشات گهربار امام علی(علیهالسلام). رضی، سید ترجمه دشتی، محمد. (1389). قم: انتشارات علویون.
اخوان، پیمان و اجودی، الهام. (1393). گامهای عملیاتی مدیریت دانش: نقشههای دانش. تهران: آتی نگر.
اخوان، پیمان و خادمالحسینی، سید پیمان. (1392). تبیین مدیریت دانش از دیدگاه اسلام. دو فصلنامه مدیریت اسلامی، 21 (2)، 99-126.
افرازه، عباس. (1386). مدیریت دانش (مفاهیم، مدلها، اندازهگیری و پیادهسازی). تهران: دانشگاه صنعتی امیر کبیر.
تبریزی، منصوره. (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی، 64، 105-138.
تمیمی آمدی، ابوالفتح عبدالواحدبن محمد تمیمیآمدی (1368). ترجمه: رجایی، سید مهدی. غررالحکم و دررالکلم- روایات امام علی (علیهالسلام).
تولایی، رضا، و رضائیان، علی. (2010). بررسی مفهوم دانش در منابع اسلامی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه امام صادق.
حرّانی، ابن شعبه. (قرن چهارم هجری قمری). ترجمه: حسنزاده، محمد صادق (1376). تحفالعقول. تهران. قم
داناییفرد، حسن.، امامی، سید مجتبی. (1386). استراتژی پژوهشهای کیفی: تاملی بر نظریهپردازی داده بنیاد، فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، 69، 13-98.
صارمینیا، صبا، حسنزاده، علیرضا.، الهی، شعبان و منتظر، غلامعلی. (1397). توسعه چارچوب مفهومی جهت رهنگاری مدیریت دانش سازمانی: تحلیل محتوای کیفی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 1 (95)، 171-204.
کلینی، محمدابن یعقوب (1390). ترجمه مصطفوی، سید جواد. اصول کافی: جلد چهارم. انتشارات دارالثقلین.
لطیفی، محمود. (1379). چهل حدیث سیره علوی. قم- الهادی: المعروف.
مجلسی، محمدباقر. ب. (1386). بحارالانوار، انتشارات اسلامیه.
محمدی ریشهری، محمد. (1377). میزانالحکم. قم: دارالحدیث.
منطقی، حسن.، و اکبری، ظاهر. (1392). مدیریت دانش با الهام از منابع اسلامی. اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 3 (1)، 59-76.
لاتینCacciatori, E. (2008). Memory objects in project environments: Storing. retrieving and adapting learning in project-based firms. Research Policy, 37, 1591-1601.
Elo, S., & Kyngas, H. (2007). The Qualitative Content Analysis Process. Journal of a Advanced Nursing, Wiley online liberary.
Gillian, F., & Fenwick, J. (2015). The influence of Islamic values on management practice in Morocco. European Management Journal, 33(2), 143-156.
Kamhawi, E. M. (2010). The three tiers architecture of knowledge flow and management activities. Information and Organization, 20, 169–186.
Krippendorff, K. (1980). Content Analysis: An Introduction to its Methodology: Sage Publications, Newbury Park.
Leseure, M. J., & Brookes, N. J. (2004). Knowledge management benchmarks for project management. Journal of Knowledge Management, 8(1), 103-116.
Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization Science, 5(1), 14-37.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge creating company. Oxford UniversityPress.
Probst, G., Bu¨chel, B., & Raub, S. (1998). Knowledge as strategic resource In G. Krogh, Ross, J. and Kleine, D. (Eds) (Ed.), Knowing in Firms. Understanding, Managing and Measuring Knowledge (pp. 240-252). London/New Delhi: Sage.
Sareminia, S., & Satar, M. (2013). Developing Project Knowledge Management Strategy Model : Designing and Evaluating. Paper presented at the International Project Management Conference, Razi Center; Tehran; Iran.
Strauss, A., & Corbin, B. (1990). Grounded Theory Research: procedures, canons and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13(1)
Suddaby, R. (2006). From The Editors:What Grouded Theory Is no. Academy of Management Journal, 49(4), 633-642.
Westbrook, L. (1994). Qualitative research methods: A review of major stages, data analysis techniques, and quality controls. Information Science Research, 16(3), 241-254. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 648 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 312 |