تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,354,931 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,605,886 |
بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در کتابهای درسی دوره ابتدایی؛ مطالعهای از نوع تحلیل محتوا | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 28، شماره 48، آبان 1399، صفحه 171-187 اصل مقاله (574.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
میمنت عابدینی بلترک* | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 مهر 1397، تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در کتابهای درسی دوره ابتدایی بود. روش مورداستفاده، تحلیل محتوای کمی از نوع آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر میباشد که درمجموع 1247 صفحه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، کتابهای دوره ابتدایی بود که براساس نمونهگیری هدفمند (باتوجهبه اهداف دروس)، کتابهای هدیههای آسمانی و قرآن بهعنوان نمونه انتخاب شدند. مؤلفهها و شاخصهای تربیت اخلاقی از اسناد بالادستی و منابع پیشین استخراج و در کتابها مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی با استفاده از CVR بهدست آمد که برابر با 90/0 و تأیید شد، پایایی نیز براساس ضریب توافقی 87/0 بهدست آمد. یافتهها نشان داد که بیشترین میزان توجه و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه رابطه با خدا و کمترین میزان اهمیت مربوط به مؤلفه رابطه با خود بوده است. درنهایت اینکه تربیت اخلاقی آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اخلاقی؛ رابطه با خود؛ رابطه با خدا؛ رابطه با خلق خدا؛ رابطه با خلقت | ||
مراجع | ||
اخوی، اصغر (1390)، روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه اسلام، راه تربیت، 6 (16): 49 ـ 82. افکاری، فرشته (1393)، نقد و بررسی رویکردهای تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی در کتابهای درسی بخوانیم، بنویسیم، قرآن، هدیههای آسمان، تعلیمات اجتماعی و طراحی الگوی برنامهدرسی (رساله دکتری)، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. بحرانی، محمود (1382)، تحلیلمحتوایکتبدورهابتداییازلحاظمفاهیمدینواخلاقی، شورای تحقیقات سازمان آموزشوپرورش استان لرستان. جامخانه، کیوان (1390)، تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی: تحلیل محتوای کتابهای فارسی بخوانیم (پایاننامه کارشناسی ارشد)، کردستان: دانشگاه کردستان. حسنی، محمد و وجدانی، فاطمه (1396)، تحلیل محتوای کیفی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ازمنظر تربیت اخلاقی، تربیت اسلامی، 12(25): 29 ـ 54. حسنی، محمد (1395)، بررسی رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی، تربیت اسلامی، 11(22): 25 ـ 51. درامامی، نرگس (1390)، تحلیلمحتوایکتابهایبخوانیم،تعلیماتاجتماعی (مدنی)،هدیههایآسمانیو قرآنپایههایسومتاپنجمابتداییسال1388بهمنظوربررسیبرخیمقولههایتربیتاخلاقی (پایاننامه کارشناسی ارشد)، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. رضاداد نام، فاطمه (1390)، مبانیوراهکارهایتربیتاخلاقیدرقرآنکریم (پایاننامه کارشناسی ارشد)، مشهد: دانشگاه فردوسی. رفیعی، بهروز (1395)، اصول تربیت اخلاقی ازمنظر اسلام: رویکردی تطبیقی، اخلاق وحیانی، 5 (1): 114 ـ 97. روزنانی، هاشم (1381)، اسلامیکردن برنامه آموزشی و تحصیلی، ترجمۀ سوسن کشاورز،روششناسی علوم انسانی، 9 (32): 87 ـ 110. شکاری، عباس؛ رحیمی، حمید و غربا، مبینا (1393)، آسیبشناسی تربیت اخلاقی ازمنظر برنامه درسی پنهان (مورد پژوهش: دانشگاه کاشان). مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 5 (9): 143ـ124. شهریاری، محمد و شرفی، محمدرضا (1393)، الگوی تربیت اخلاقی اسلامی با محوریت کرامت نفس، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 22 (23): 56 ـ 27. صمدی، معصومه؛ دوایی، مهدی و اقبالیان، طاهره (1391)، مبانی، اصول و روشهای تربیت اخلاقی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 20 (16): 64 ـ 27. عابدینی بلترک، میمنت و نیلی، محمدرضا (1393)، تحلیل جایگاه سازندهگرایی بهعنوان رویکرد نوین یادگیری در کتابهای درسی دوره ابتدایی، پژوهش در برنامهریزی درسی، 11 (13):17 ـ 6. عابدینی بلترک، میمنت (1389)، تجزیهوتحلیل محتوای کتابهای درسی برمبنای مؤلفههای آموزش سلامت (پایاننامه کارشناسی ارشد)، بابلسر: دانشگاه مازندران. کریمی، روحالله (1394)، بررسی مبانی نظری تربیت اخلاقی در حلقه کندوکاو اخلاقی، پژوهشنامه مبانی تعلیموتربیت، 5 (2): 87 ـ 62. کهنوجی، مرضیه (1393)، تجلی ابعاد تربیت اخلاقی در رفتار اعضای هیئتعلمی دانشگاه، مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 8 (6): 89 ـ83. موحدی پارسا، فاطمه؛ جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره؛ همتبناری، علی و شعبانی ورکی، بختیار (1397)، امکان تربیت اخلاقی کودکان تا هفت سال براساس آموزههای اسلام (آیات و روایات)، تربیت اسلامی، 13 (26). 7 ـ 24. موسوینیا، فاطمه و صفار حیدری، حجت (1391)، بررسی نقش و جایگاه معلم بهعنوان برجستهترین الگوی اخلاقی در آموزش ازمنظر اسلام، اخلاق و تاریخ پزشکی، 5 (9): 105 ـ 104. نجفی، حسن؛ جعفری هرندی، رضا و رهنما، اکبر (1393)، تحلیل محتوای بعد اخلاقی اهداف مصوب در کتابهای درسی دورة متوسطه ایران، معرفت اخلاقی، 5 (1): 106 ـ 88 وزارت آموزشوپرورش (1390)، سندتحولبنیادینآموزشوپرورش، تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. وزارت آموزشوپرورش(1391)، سندبرنامهدرسیملیجمهوریاسلامیایران، تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 775 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 507 |