تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,347,570 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,598,801 |
مبانی انسانشناختی از دیدگاه ملاصدرا و اصول تربیتی منتج از آن | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 28، شماره 46، اردیبهشت 1399، صفحه 145-167 اصل مقاله (346.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نجمه احمدابادی آرانی* 1؛ خسرو باقری2؛ محمد رضا سرمدی3؛ زهره اسماعیلی4 | ||
1نویسنده مسؤل: دانشجوی دکتری فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه پیامنور تهران | ||
2استاد گروه مبانی فلسفی ـ اجتماعی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
3استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه پیامنور | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیامنور | ||
تاریخ دریافت: 18 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 03 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 11 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسانشناختی از دیدگاه ملاصدرا و اصول تربیتی منتج از آن با استفاده از روش استنتاجی بازسازیشده فرانکنا میباشد. براساس این روش، با ترکیب گزارههای توصیفی مربوط به مبانی انسانشناختی و گزارههای تجویزی ناظر به هدف تعلیموتربیت، میتوان به گزارههای تجویزی مربوط به اصول تربیت دست یافت. مبانی عمده انسانشناختی از دیدگاه ملاصدرا به این نحو صورتبندی شدهاند: حرکت تکاملی نفس، تفوق عقل نظری بر عقل عملی، اراده مسبوق به عقل عملی، ظهور ملکات و ظهور نوعیتهای فردی. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در دیدگاه ملاصدرا میتوان از این اصول تربیتی سخن گفت: تقویت تدریجی حرکت تکاملی نفس، قراردادن عقل عملی در خدمت عقل نظری، پرورش اراده با تقویت عقل عملی، تداوم بر عمل و توجه به تفاوتهای فردی. | ||
کلیدواژهها | ||
ملاصدرا؛ مبانی انسانشناختی؛ اصول تربیت؛ روش استنتاجی؛ عقل نظری؛ عقل عملی | ||
مراجع | ||
نهجالبلاغه افشون، غلامرضا و افشارکرمانی، عزیزالله (1397)، تأثیر عقل نظری بر عقل عملی در صدور رفتارهای اخلاقی ازمنظر ملاصدرا، مجله پژوهشهای معرفتشناختی، ش 15: 24 ـ 7. اکبریان، رضا (1390)، نسبت میان نظر و عمل در فلسفه ملاصدرا، مجله جاویدان خرد، ش 1: 28 ـ 5. اکبریان، رضا (1389)، نسبت میان نظر و عمل از دیدگاه ملاصدرا، خردنامه صدرا، ش 62: 37 ـ 14. باقری، خسرو (1388)، نگاهی دوباره به تعلیموتربیت اسلامی، ج 2 ، تهران: انتشارات مدرسه. اکبریان، رضا (1389)، درآمدی بر فلسفه تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران ، ج 2، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. اکبریان، رضا (1378)، بررسی مفروضات فلسفی روانشناسی شناختی براساس فلسفه صدرایی، مجله روانشناسی، سال 3، ش3. باقری، خسرو؛ سجادیه، نرگس و توسلی، طیبه (1389)، رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. حسنی، سیدحمیدرضا و موسوی، هادی (1397)، انسانکنششناسی صدرایی بهمثابه ظرفیتشناسی مبانی انسانشناختی صدرالمتألهین برای علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. خزاعی، زهرا (1390)، هویت انسانی در اندیشه صدرالمتألهین، خردنامه صدرا، ش 64: 46 ـ 33. رضازاده میرآب، رضا (1377)، درآمدی بر انسانشناسی ملاصدرا، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران. سجادیه، نرگس (1385)، گزارشی از آراء فلسفی صدرالمتألهین و دلالتهای تربیتی آن، فصلنامه تربیت اسلامی، دوره 1، ش 2: 63 ـ 35. شکر، عبدالعلی (1385)، نقش و جایگاه عقل عملی در آثار صدرالمتألهین، خردنامه صدرا، ش 44: 40 ـ 32. صدرالدین شیرازی، محمد (1361)، تفسیر القرآن الکریم، تصحیح محمد خواجوی، قم: انتشارات بیدار. صدرالدین شیرازی، محمد (1362)، المبدأ و المعاد، ترجمه احمدبنمحمد حسینی اردکانی، چاپ اول، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. صدرالدین شیرازی، محمد (1381)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیة الاربعه، 9 جلد، تهران: بنیاد حکمت اسلامی. صدرالدین شیرازی، محمد (1386)، الشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه، با حواشی ملامهدی سبزواری، تحقیق سیدجلالالدین آشتیانی، قم : بوستان کتاب. صدرالدین شیرازی، محمد (1410)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی. صمدی، معصومه (1388)، نظریه حرکت جوهری و دلالتهای آن در تعلیموتربیت اسلامی، مجله مصباح، شماره: 96 ـ 67. علمالهدی، جمیله (1384)، مبانی تربیت اسلامی و برنامهریزی درسی براساس فلسفه صدرا، تهران: دانشگاه امام صادق(ع). مؤمنی، ناصر (1396)، تربیت انسان در پرتو انسانشناسی صدرایی، دوفصلنامه حکمت صدرایی، سال 5، ش2: 167 ـ 153. میرداماد، محمّدباقر (1367)، القبسات، به اهتمام مهدی محقق، تهران: دانشگاه تهران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 545 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 430 |