تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,353,602 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,603,773 |
فراشناختی به تربیت اخلاقی کودک ازمنظر اهداف و اصول براساس اندیشه تربیتی ابنسینا | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 27، شماره 45، اسفند 1398، صفحه 53-69 اصل مقاله (486.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناهید حیدری* 1؛ سعید بهشتی2؛ علی دلاور3؛ محسن ایمانی3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی تهران | ||
2استاد دانشگاه علامه طباطبائی تهران | ||
3دانشگاه علامه طباطبائی تهران | ||
تاریخ دریافت: 23 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 13 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 24 مهر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف کلی تحقیق حاضر، فراشناختی به تربیت اخلاقی کودک براساس اندیشه تربیتی ابنسینا، ازحیث تبیین مفهوم و نیز مؤلفههای آن یعنی؛ اهداف و اصول میباشد. ازنظر ابنسینا، تربیت اخلاقی، آموزش اصول و ارزشهای اخلاقی و تلاش جهت پرورش گرایش به فضایل اخلاقی و دوری از رذایل اخلاقی است. ازطرفی، تربیت اخلاقی فرد، تضمینکننده کمال و سعادت وی در دنیا و آخرت خواهد بود. بهبیانیدیگر، تربیت اخلاقی، یعنی آراستهشدن فرد به فضایل اخلاقی و عادات نیکوست که بهسبب آن فرق بین خیر و شر و رشد و گمراهی برای انسان میسر میشود. اهداف تربیت اخلاقی، براساس اندیشه تربیتی ابنسینا، شامل دو بخش هدف غایی و اهداف واسطهای میباشند. هدف غایی ازنظر ابنسینا، رسیدن به قرب حق اول، معرفی شد. اهداف واسطهای که درحقیقت وسایلی درجهت نیل به هدف غایی میباشند، مشتمل بر: کسب ریاضت، خودشناسی اخلاقی، تکمیل نفس ناطقه، نیل به عزتنفس و آشنایی با اهلبیت (ع) میباشند. اصول تربیت اخلاقی نیز ازنظر ابنسینا شامل: تأدیب، ترغیب و ترهیب، الگوبرداری، پرهیز از افراطوتفریط و شناسایی روحیات کودکان است. آنچه که از بیانات بوعلی برمیآید، این است که در تربیت اخلاقی کودک باید جانب اعتدال را نگه داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اخلاقی؛ کودک؛ ابنسینا | ||
مراجع | ||
آریا، امیر (1391)، معرفی آراء روانشناسی و تربیتی ابوعلی سینا با مختصر افکارش، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. ابنسینا، ابوعلی (1400ق)، رسائلالشیخ بوعلی سینا، رساله فیالسعاده، قم: انتشارات بیدار. ابنسینا، ابوعلی (1367)، اشارت و تنبیهات، جلد دوم؛ منطق، ترجمه حسن ملکشاهی، تهران: سروش. ابنسینا، ابوعلی (بیتا)، عیونالحکمه، مندرج در رسائل ابنسینا، قم: انتشارات بیدار. ابنسینا، ابوعلی (1319)، ابنسینا و تدبیر منزل، ترجمه و نگارش محمد نجمی زنجانی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی. ابنسینا، ابوعلی (1347)، تدابیر المنازل و السیاسات الاهلیه، ترجمه جعفر نقدی، بغداد: مجله المرشد. ابنسینا، ابوعلی (1377)، الهیات نجات، ترجمه یحیی یثربی، چاپ اول، نشر فکر روز. ابنسینا، ابوعلی (1366)، فنون سماع طبیعی، ترجمه محمدعلی فروغی، تهران، نشر نو. ابنسینا، ابوعلی (1335)، الاشارات و التنبیهات مع شرح نصیرالدین الطوسی، قم: نشر بلاغت. ابنسینا، ابوعلی (1366)، قانون در طب، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی، تهران، سروش. اترک، حسین (1393)، فضیلتگرایی اخلاقی ابنسینا، پژوهشنامه اخلاق، سال هفتم، ش 23: 25 ـ 44. احمدی، احمد (1384)، اصول و روشهای تربیت در اسلام، اصفهان، دانشگاه اصفهان. احمدی، احمد (1390)، اصول و روشهای تربیت در اسلام، تهران: جهاد دانشگاهی (دفتر مرکزی) بخش فرهنگی. اعرافی، علیرضا (1394)، آراء دانشمندان مسلمان بهویژه ابنسینا در تعلیموتربیت اسلامی، جلد اول، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت. اعرافی، علیرضا؛ فتحعلیخانی، محمد، فصیحیزاده، علیرضا و فقیهی، علینقی (1388)، آراء دانشمندان مسلمان در تعلیموتربیت و مبانی آن، جلد 1، تهران: انتشارات سمت. النقیب، عبدالرحمان (1382)، اندیشههای تربیتی ابنسینا، ترجمه، علی فروغی، نشریه اسوه، ش 13. ایمان، محمدتقی و کلاته ساداتی، احمد (1396)، روششناسی تحقیقات کیفی، انتشارات حوزه و دانشگاه. آریا، امیر (1391)، معرفی آراء روانشناسی و تربیتی ابوعلی سینا با مختصر افکارش، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. حمیدی، حمید (1393)، روش در معرفتشناسی ابنسینا، مجله ایرانشناسی: ش 1. خلیلی، سمیه؛ افشار، لیلا و عباس، محمود (1390)، بررسی تعلیموتربیت اخلاقی از دیدگاه ابنسینا (یک مقاله مروری)، فصلنامه تاریخ پزشکی، سال سوم، ش 8. داودی، محمد (1392)، بررسی و نقد اهداف تعلیموتربیت در حکمت سینایی، مجله پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی. زیباکلام، فاطمه و احمدی، سمیرا (1384)، بررسی دیدگاه ابنسینا درباب تعلیموتربیت، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ش 2. ساروخانی، باقر (1378)، روشهای تحقبق در علوم اجتماعی، اصول و مبانی، جلد اول، پژوهشگاه علوم انسانی. شجاری، مرتضی (1390)، سعادت و رابطۀ آن با معرفت و عبادت از دیدگاه ابنسینا، نشریه پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز، شماره مسلسل 8. عبدالامیر ، شمسالدین (1985م)، المذهبالتربویعندابنسینا، بیروت: الشرکة العالمیة للکتاب. طالبی، محمدحسین (1390)، نظریه قانون طبیعی در حکمت، مجله معرفت فلسفی، ش 2: 181 ـ 203 مظلومی، رجبعلی (1389)، گامی بهسوی تربیت، چ 4، تهران: نشر آفاق. ممتحن، مهدی (1391)، واکاوی نگارههای تربیتی تشویق و تنبیه، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی. نصرتی، کمال؛ نوروزی، رضاعلی؛ میرشاهجعفری، ابراهیم و بختیار نصرآبادی، حسنعلی (1393)، اهداف تربیت از نگاه ابنسینا، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت سینوی، (مشکوهالنور)، سال هجدهم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 549 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327 |