تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,295,942 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,543,570 |
سازوکارهای آموزش مردم و مدیران در ارتقای تعامل مردم ـ حکومت: دلالتهایی برآمده از تفسیر شریف المیزان | ||
مدیریت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 26، شماره 4، اسفند 1397، صفحه 15-49 اصل مقاله (841.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میثم لطیفی1؛ حسن دانایی فرد2؛ فاطمه رحمانی* 3 | ||
1دانشیار دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) | ||
2استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس | ||
تاریخ دریافت: 24 شهریور 1397، تاریخ بازنگری: 20 دی 1397، تاریخ پذیرش: 27 بهمن 1397 | ||
چکیده | ||
تعامل مردم ـ حکومت مرکز ثقل حکومتها بوده و کارگزاران حکومتی همواره درپی کشف سازوکارهایی برای افزایش کمیت و کیفیت تعاملات مردم با حکومت هستند. در این مقاله با رویکرد کیفی و براساس روش دلالتپژوهی در تفسیر شریف المیزان و تدبر مسئلهمحور در آیات قرآن کریم، از دل 1921 آیه و 496 مضمون برآمده از آنها، سازوکارهای آموزشی تعامل مردم و حکومت، مفهومپردازی شد. قرآن کریم برای بهبود مشارکت عمومی در جامعه به آموزش توأمان مدیران و مردم پرداخته و برای آن سازوکارهای گوناگونی را درنظر گرفته است. در حوزه آموزش مردم، هیجده سازوکار مانند: آموزش نحوه تعامل با یکدیگر، آموزش نحوه مشارکت عمومی (جهاد، زکات، انفاق)، آموزش مسئولیتپذیری و فرمانبری، آموزش تلازم ایمان و عمل صالح، آموزش امر به معروف و نهی از منکر و... ارائه شده است. در حوزه آموزش مدیران نیز هفت سازوکار کشف شد که مهمترین آنها عبارتند از: آموزش تقویت رابطه رهبر و مردم مبتنیبر انس و الفت، آموزش سعهصدر و مشورتپذیری مدیر و رهبر، آموزش سادهگویی و بیان روان مدیر و رهبر، آموزش زهد و اعراض از مادیات مدیر و رهبر. بدینترتیب براساس آموزههای قرانی میتوان گفت که اولاً آموزش و یادگیری، رکن مهمی در ساخت و بهبود تعامل مردم و حکومت است و ثانیاً این آموزش برای مردم و مدیران در عرصههای متنوع، بهصورت توأمان لازم و ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
سازوکارهای تعامل مردم ـ حکومت؛ آموزش مردم؛ آموزش مدیران؛ مدیریت اسلامی | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. آقازاده، احمد (1385)، اصول و قواعد حاکم بر فرایند تربیت شهروندی و بررسی سیر تحولات و ویژگیهای اینگونه آموزشها در کشور ژاپن، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 5: 66 ـ 45. بیات، علی و مقبول، مهناز (1390)، بررسی نقش رسانه ملی در اثربخشی آموزشهای شهروندی بر شهروندان (مطالعهموردی: آموزش تفکیک زباله از مبدأ)، سمینار رسانه و آموزش شهروندی، ادارهکل آموزشهای شهروندی شهرداری تهران: 23 ـ 1. پورزندی، محمد و طباطبایی مزدآبادی، سیدمحسن (1395)، بانکداری اجتماعی با نگاهی بر اقتصاد شهری و آموزش سرمایه انسانی، تهران: انتشارات آکادمیک، چاپ دانشگاه خوارزمی. تیمورنژاد، کاوه؛ یوزباشی، علیرضا و ابراهیمی، مجید (1395)، عوامل مؤثر بر آموزش شهروندی باتأکیدبر توسعه پایدار شهری (موردمطالعه: شهرداری زنجان)، فصلنامه علمی ـ پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، شماره 5: 17 ـ 1. خلیلی، علی و حاضری، محمدعلی (1393)، بررسی آموزش شهروندی در برنامه درسی آشکار نهاد آموزش رسمی کشور، دوفصلنامه جامعهشناسی نهادهای اجتماعی، دوره دوم، شماره 6: 46 ـ 35. داناییفرد، حسن (1395)، روششناسی مطالعات دلالتپژوهی در علوم اجتماعی و انسانی: بنیانها، تعاریف، اهمیت، رویکردها و مراحل اجرا، فصلنامه علمی ـ پژوهشی روششناسی علوم انسانی، شماره 86: 33 ـ 1. دهخدا، علیاکبر (1377)،لغتنامه، تهران: دانشگاه تهران. رحیمیان، مسعود و شیرازیزاده، آیناز (1390)، آموزش شهروندی، واقعیتی در شهرسازی امروز، سمینار رسانه و آموزش شهروندی، ادارهکل آموزشهای شهروندی شهرداری تهران، 1390: 20 ـ 1. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1374)، تفسیر المیزان، چ 5، ترجمه سیدمحمدباقر موسویهمدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. فیضی، سینا؛ احمدیان، پیام؛ مطاعی، محمدسعید و زارعی، ساجد (1397)، نقش دانشگاه در توسعه فرهنگی و اجتماعی از جنبه آموزش شهروندی، تاثیر آموزش آن بر میزان آگاهی شهروندان از حقوق خود و نیمنگاهی به دیدگاه منابع اسلامی. فصلنامه علمی تخصصی مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی، سال اول، شماره 1. قربانی، رضا؛ مجدانیان، آذر و والی، مینا (1390)، ارائه مدلی برای آموزش شهروندی برمبنای پادکست بلوتوثی، سمینار رسانه و آموزش شهروندی، ادارهکل آموزشهای شهروندی شهرداری تهران، 1390: 17 ـ 1. گنجی، محمد؛ نیازی، محسن و عسکری کویری، اسما (1393)، تحلیلی بر فرهنگ شهروندی باتأکیدبر آموزشهای شهروندی، مطالعات جامعهشناختی شهری، شماره 4: 100 ـ 75. لطیفی، میثم (1390)،روششناسی راهبردهای تدبر در قرآن کریم: استقرایی از پژوهشهای میانرشتهای مدیریت اسلامی در دهه اخیر، اندیشه مدیریت راهبری، سال پنجم، شماره دوم: 43 ـ 1. لطیفی، میثم (1392)، مبانی و اصول نظم و انضباط در سازمان، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع). معلوف، لویس (1386)، فرهنگ دانشگاهی عربی ـ فارسی، ترجمه المنجد الابجدی، ترجمه احمد سیاح، تهران: انتشارات فرحان. معین، محمد (1377)، فرهنگفارسی، تهران: انتشارات امیرکبیر. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران (1362)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتاب الاسلامیه. نرم افزار جامع التفاسیر: نورالانوار 3 (1385)، قم: موسسه تحقیقات کامپیوتری نور. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,313 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 453 |