تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,347,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,598,575 |
ساختار بهینه موتورهای مغناطیس دائم شار محور پیشران الکتریکی زیردریایی با هدف کاهش ریپل گشتاور | ||
الکترومغناطیس کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 4، دی 1393، صفحه 9-16 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا علیزاده پهلوانی* 1؛ حمیدرضا قلی نژاد عمران2 | ||
1دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
2کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
تاریخ دریافت: 13 اردیبهشت 1395، تاریخ بازنگری: 15 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
امروزه موتورهای مغناطیس دائم بهدلیل خصوصیات بارزی از قبیل راندمان بالا، وزن کم و چگالی انرژی بالا کاربرد گستردهای در صنایع مختلف خصوصاً صنایع نظامی پیدا کردهاند. ریپل گشتاور یکی از خصوصیات ذاتی این نوع موتورها بوده که هارمونیکهای زمانی ناشی از درایو و هارمونیکهای مکانی ناشی از ساختار هندسی، ازجمله دلایل ایجاد آن در این نوع موتورها میباشند. ساختار هندسی مغناطیسهای دائم و شیارهای استاتور ازجمله عوامل ایجاد گشتاور دندانهای (یکی از عوامل ایجاد ریپل گشتاور) در این موتورها میباشند. این گشتاور ناخواسته سبب ایجاد نویز، لرزش و راهاندازی نامناسب میشود. همچنین سبب ایجاد حباب در کاربری این موتور بهعنوان پیشران زیردریاییها در خط اثر آنها میگردد. شایانذکر است حبابهای خط اثر زیردریایی از عوامل شناسایی این وسیله میباشد. در این مقاله سعی شده تا با ارائه روابط تحلیلی و راستیآزمایی به کمک شبیهسازی سهبعدی مبتنی بر تحلیل اجزای محدود، گشتاور ناخواسته فوق کاهش یابد تا گامی مهم در تحقق اهداف سازمان صنایع دریایی کشور برداشته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
موتورهای مغناطیس دائم شار محور؛ ریپل گشتاور؛ گشتاور دندانهای؛ پیشران زیردریایی؛ شبیهسازی سهبعدی اجزای محدود | ||
مراجع | ||
[1] T. J. Woolmer, M. D. McCulloch, “Axial Flux Permanent | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 702 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 184 |