تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,867,604 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,719,248 |
جایگاه طبیعت در تربیت انسان از دیدگاه قرآن کریم | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 19، شماره 12، آذر 1390 اصل مقاله (317.6 K) | ||
نویسندگان | ||
بهشتی سعید* 1؛ محمد علی شکری نیا2 | ||
1علامه طباطبایی(ره) | ||
2علامه طباطبایی (ره) | ||
تاریخ دریافت: 28 دی 1391، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش، با روش تحلیلی استنباطی به تبیین دیدگاه قرآن کریم در خصوص بنیادها، هدفها و روشهای تربیتی ارتباط انسان با طبیعت پرداخته است. تداوم حیات فردی و پرورش قوای حسی در ارتباط با تربیت جسمانی، شناخت عالم آفاقی و تبیین امور معنوی و انتزاعی در ارتباط با تربیت عقلانی، ایجاد و تقویت باور به توحید، نبوت و معاد در زمینه تربیت اعتقادی، تقویت عزت نفس، تلطیف روح، مبارزه با هواپرستی مربوط به تربیت اخلاقی، تقویت مناسبات اجتماعی، تحقق عدالت اجتماعی، قوام و تعالی حیات اجتماعی در ارتباط با تربیت اجتماعی، هدفهای مشخص شده در این پژوهش است؛ هم چنین چهار روش کلی تجربه حسی، گردشگری، کار و کسب و مطالعه بعد طولی طبیعت برای تحقق هدفهای تربیتی از آیات قرآن کریم استنباط و معرفی شده است. نتیجه پژوهش بیان می کند که از دیدگاه قرآن کریم، طبیعت در ارتباط با مراتب بالای هستی، ارزش و اهمیت دارد و نردبان ترقی و تعالی انسان برای رسیدن به کمال و سعادت دنیوی و اخروی او خواهد بود. . | ||
کلیدواژهها | ||
طبیعت و قرآن؛ تربیت و قرآن؛ بنیادهای تربیتی در قرآن؛ هدفهای تربیتی در قرآن؛ روشهای تربیتی از نظر قرآن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,488 |